LALAI MENCIUM MATANG

UiTM adalah sebuah universiti yang banyak membekalkan subsidi percuma kepada pelajar. U(universiti) i(ini) T(tolong) M(melayu), ini ungkapan yang sering kita dengar di corong telinga kita. tempat tinggal, yuran yang murah, dan juga subsidi makanan RM 4.00 sehari.

Semester hadapan bermulalah era baru cara pemberian subsidi makan. Kerajaan yang pemurah akan memasukkan subsidi makanan kedalam akaun Bank Islam untuk setiap bulan xsilap aku. kenapa xsilap? aku msh lalai dalam mencari kematangan maklumat. Aku perlu peka!

Bulan lepas notice pemberitahuan tentang subsidi telah ditampal di papan kenyataan. Aku baca separuh je notice tu, sebab malas nk baca semua, Malas mencium Lalai. Astagfirullah. karangan notis makluman itu mengkehendaki setiap pelajar mengisi borang secara online di internet. Aku turuti perintah itu. Aku cuba mengisi borang selengkapnya. tapi tidak berjaya sebab permohonan online akan dibuka semula bulan 6 ini, makluman terbaru di laman web HEP. Aku matang dalam turuti arahan. Bagusla…

Malam tadi sewaktu aku pergi menziarah bilik rakanku yang ingin pulang kerumah hari ini. aku ternampak 1 borang untuk memohon subsidi makanan, aku tanye rakanku “nape nak kene isi borang manual?” rakan ku berkata “borang perlu diisi secara online dan manual, kat notis adala” aku pergi melihat notis, memang ade. Lalainya aku. Hari ini aku telah menyusahkan ayahku supaya menghantar slip gaji melalui fax secepat mungkin. Aku telah zalimi ayah ku. Ampunkan kezaliman ku wahai ayah. Aku masih tidak matang dalam mengawal fikiranku supaya tidak malas yang akan dipeluk lalai. Wahai lalaiku, Ciumlah kematanganku supaya lalai ku berubah menjadi yang positif iaitu Peka.

2 Responses so far »

  1. 1

    silver said,

    i like this..


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

