BUAT ORANG PERCAYA PADA KITA?

aku, rakan sekerja n my boss (mak angkat)

Aku sudah sampai tempat asal ku bermastautin. Batu Pahat Johor. Johor negeri paling aman. Bermula cuti semester aku. Anda agak apa yang aku buat time cuti lebih kurang sebulan setengah ni? Aku nak berkongsi satu cerita. Semasa aku tamat SPM aku diberi peluang mengikuti Program Latihan Khidmat Negara. Habis PLKN, aku buntu! apa aku patut buat selepas tamat program PLKN ni. Datang ilham! aku nak keje! tapi nak keje mana?! macam2 kerja aku cari, pendekkan cerita aku akhirnya diterima bekerja di sebuah Stesyen Minyak di atas nama Syarikat MOBIL Paradigma. 

Ringkaskan cerita lagi… selepas PLKN aku bekerja di mobil berjawatan sebagai Jurupam shif pukul 11-7pagi. agak berat lah, tp aku nak cuba jgk lakukan apa yang aku nak. Aku bekerja dengan penuh semangat. Aku berhenti setelah 2/3 bulan aku bekerja, aku pun dah tak berapa ingat. hehe. aku sambung belaja di uitm sarawak, setelah hbs 1 sem di sarawak, aku diberi peluang bekerja lagi di Mobil ni dan masih lg jawatan dan waktu yang sama aku bekerja, aku behenti lagi setelah hanya 1 bulan setengah aku bekerja kerana aku teruskan pengajian ku di uitm pahang pula.

Perkara yang sama setiap cuti sem aku bekerja di Mobil dengan menjawat jawatan dan shif bekerja yang sama. tetapi semasa aku cuti semester ketiga, aku telah dinaikkan pangkat dari jurupam ke juruwang walaupun aku hanya bekerja sebulan hingga 2 bulan. aku terus cuba memberi komitmen yang lebih terbaik pada majikan ku. dan seterusnya sehingga sekarang apabila cuti semester aku akan kerja di Mobil dan terus menjawat sebagai juruwang. Insyaallah suatu hari nanti, “tauke” pun aku leh jadi.. hehehehe… aku pun dah menganggap boss aku sebagai mak angkat aku…

kesimpulannya, apabila kita buat orang percaya kat kita, jujur ikhlas amanah bekerja, beri komitmen , orang yang akan beri kepercayaan kepada itu tak kan sesekali terasa rugi pun. Dia akan terus mencari peluang untuk menolong kita. Sentiasa lah berbuat baik pada orang lain, sesungguhnya sudah tentu akan dibalas dengan lebih baik lagi. aku nak berkongsi dengan perkara baik yang aku telah cuba lakukan.

BUATLAH TERBAIK UNTUK ORANG LAIN!

7 Responses so far »

  1. 1

    pany said,

    lepas blaja kt sarawak nape tibe2 smbung g pahang? tidak phm disitu..

    • 2

      awalliwauddin said,

      dulu kat sarawak, sy amik kos pra-diploma sains. pra diploma sains hanya max 2 semester shj tempoh pengajian, tapi klu semester pertama cemerlang, pelajar akan terus lompat ke peringkat diploma. alhamdulillah setelah 1 sem pra-diploma sy dpt result yg agak cemerlang n sy dapat terus masuk ke diploma sains tp di UiTM pahang.

  2. 4

    aienairil said,

    ala liwau aku nak keje tp mak aku xkasi..
    nak wat cmne??

  3. 6

    farahadila said,

    mak percaye kite, cume risau shj.. =)

  4. 7

    shukrie said,

    kau dapat pra diploma sains result spm brape… cuma untuk rujukan ku je…


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

