HANGAT!!

ISU!!!

1. PPSMI

2. BI Wajib Lulus

aku setuju kedua2 isu.. kenape? bahasa malayu kita gunakan kemahiran kita dalam perpaduan kenegaraan kita.. Bahasa melayu bahasa perpaduan… bahasa inggeris pula amat penting.. dan sgt penting ia dipraktikalkan di bangku sekolah lgi.. kita melayu wajib bersaing tuk maju bersama bangsa seluruh dunia.. buku banyak dalam bahasa inggeris.. kalau tidak mahir kita akan lmbt mengejar untuk memahami pelajaran itu.. boleh kita nk pelajari dalam bahasa melayu.. tp kita akan mempelajari 2 proses.. buku 90% dlm bahasa inggeris, kita kene translatekn ke bahasa melayu dahulu baru dapat mempelajarinya.. bangsa lain yang mahir dalm bahasa inggeris hanya menjalani 1 proses untuk memahami ilmu itu… kita melayu kene cepat mendahulu sekiranya kita hendak maju… satu lg kalau dalam pendidikan bnyk dlm bahasa inggeris dn seterusnya mahir, jgn risau! xkan hilang melayu itu dalam diri seseorang… contoh.. cina, dia duduk malaysia kene belajar bahasa melayu, sehingga mahir bertutur dlm bahasa melayu… persoalannya? adakah hilang cina dia?? tidakkan.. fikirkan lah melayu semua… terutamanya aku…

aku  terlmbt mahir mempelajari bahasa inggeris..

aku malu ngan rakan2 aku yang mahir dlm bahasa inggeris…

aku lihat rakanku lincah memahami pelajaran, kerana mereka mahir memahami bahasa inggeris…

aku jadi sedikit lmbt…

aku malu pergi ke kursus yang memerlukan pertuturan bahasa inggeris 100%.. aku faham inggeris itu, tapi aku meranggkak untuk bertutur.. malu…

aku xnak adik2 aku lambat seperti aku…

aku sahut seruan kerajaan  tentang PPSMI dn BI subjek lulus exam…

aku nk melayu maju paling hadapan…

aku bangkang kerajaan kalau dia mansuh PPSMI…

ade orang kaitkan tentang rakyat pedalaman… mudah saje… jangan lah biarkan yang pedalaman terus dalam…

kalau kita ikhlas membantu untuk melayu maju dan semua bangsa maju… bergerak 1 malaysia untuk maju semua terutama dalam isu pendidikan…

ingat!! xkan melayu hilang didunia kalau mahir semua bahasa…

ingat!! xkan cina hilang didunia kalau mahir semua bahasa…

ingat!! xakan india hilang didunia kalau mahir semua bahasa…

aku BENCI orng yang memperkotak katik kemajuan pendidikan untuk politic!!!

4 Responses so far »

  1. 1

    farahadila said,

    yup, bercakap dr pengalaman!

  2. 2

    pany said,

    yeah.. aku sukung jugakk.. sbb byk pekdahnye kalo tau BI nih. budak2 kne blaja dr awal lg BI ni.. bile da besau senang..

  3. 4

    nadzrah said,

    betol2! aku pun setuju!
    tapi..
    aku x setuju ppsmi di mansuhkan dan digantikan ngan setakat lulus BI
    come on la!!
    x adventure langsung stakat lulus bi!
    ramai sgt yg lulus kot!


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

